Lakier jachtowy
Jest to jednoskładnikowy, uretanowy lakier bezbarwny (o nieznacznej barwie żółtej). Przeznaczony do pokrywania drewna narażonego na bezpośrednie działanie wody i zewnętrznych czynników atmosferycznych. Tworzy elastyczną powłokę odporną na zarysowanie i ścieranie.
Doskonale nadaje się do wykańczania drewnianych elementów jachtów i łodzi, mebli ogrodowych, płotów, pergoli, podsufitek, itp.
Lakier jest dostępny w dwóch stopniach połyskowości: Mat (ok. 10 stopni gloss) oraz połysk (ok. 80 stopni gloss). Lakier jest w metalowych pojemnikach mieszczących 2,5 litra produktu. Produkt nie jest konfekcjonowany.
Pod lakier można używać drewno praktycznie wszystkich gatunków, aczkolwiek należy pamiętać iż w przypadku stosowania lakieru na wyroby stolarki zewnętrznej, drewno musi posiadać odpowiednią wilgotność oraz właściwości fizyko–mechaniczne. W przypadku wyrobów stolarki zewnętrznej, przykładowo nie zaleca się używać drewna bukowego i olchowego.
Przed nałożeniem lakieru, powierzchnia drewna winna być przeszlifowana, czysta i dokładnie odpylona. Aby poprawić penetrację podłoża drewnianego przez lakier, sugeruje się do lakieru dodać specjalistyczny rozcieńczalnik D1018 w ilości: 15–20%.
Lakier można nakładać przez natrysk pistoletem lakierniczym oraz przez malowanie wałkiem i pędzlem. Optymalna temperatura nanoszenia to: 10–25ºC. Pojedyncza warstwa lakieru winna posiadać grubość ok. 120–180 g/m². Sugerowana ilość warstw: 3, w odstępie minimum 4 godzin. Należy stosować szlif międzywarstwowy materiałem ściernym o gradacji ok. 220–320.
Należy unikać suszenia z intensywnym nawiewem lub przeciągiem, albowiem może to spowodować nierówność powłoki i efekt tzw. „skórki pomarańczy". Także należy używać rękawice ochronne i nie wolno wdychać oparów, które są szkodliwe.
Z powodu, iż jest to lakier uretanowy, czas schnięcia jest długi. Pierwsza warstwa lakieru schnie po ok. 8 godzinach. Stan pyłosuchości lakier uzyskuje po 3–4 godzinach. Na dotyk lakier jest suchy po ok. 12 godzinach. Do składania po co najmniej 48 godzinach.
Warto nadmienić, iż celem uzyskania odpowiedniej barwy wyrobów stolarskich, pod lakier jachtowy można stosować wodne impregnaty koloryzujące. Jednakże należy pamiętać, iż lakier jachtowy można nanieść na impregnat dopiero po jego wyschnięciu, które trwa na ogół 1–2 godzin.
Ciekawostka. Większość produktów sprzedawanych przez firmę Werk jest poddawana testom mającym na celu sprawdzenie ich jakości oraz zapoznanie się z ich właściwym naniesieniem oraz ich właściwościami. Lakier jachtowy jest produktem obecnie testowanym w naszej firmie od kilku miesięcy .Test trwa od kwietnia br. Sprawdzenie lakieru polega na pokryciu 3 warstwami dwóch, wyselekcjonowanych próbek drewna, tj. dębowego i bukowego. Przy czym należy nadmienić, że drewno bukowe, ze względu na swoje właściwości nie jest właściwym drewnem w wyrobach użytkowanych na zewnątrz. Próbki pokryto lakierem w macie (dąb) i w połysku (buk). Próbka bukowa przez miesiąc była zanurzona w pojemniku z wodą. Od maja br. wszystkie próbki są wystawione na bezpośrednie oddziaływanie czynników zewnętrznych (tj. słońce, deszcz, wysokie temperatury). Do dnia dzisiejszego na próbkach pokrytych tym lakierem, nie stwierdzono żadnych, widocznych zmian – zarówno w drewnie w drewnie, w powłoce lakierniczej, ani też jakichkolwiek uszkodzeń, czy ubytków w powłoce lakierowej.